2014. július 13., vasárnap

Bobula Ida : A Nagy Szarvas


Az emberi kultúrának egyik eleme, amely kivándorolt Nyugat-Ázsiából a nyugati világba, úgy tűnik a jóindulatú, isteni atya fogalma, aki létrehozta az emberiséget "agyagból" és aki törődik a Föld jólétével.
A mezopotámiai istenség, akit, ellentétben a korai panteon legtöbb más férfi istenével, jóindulatúnak tartottak, a Víz Istene, Enki volt. Úgy tűnik, a kultusza olyan mélyen gyökerezik, hogy túlélte Babilon bukását és sok fiatal nemzet örökítette át, akik behozták Európába, ahol a modern időkig nyúló tradíciók a még mindig élő töredékei ennek az ősi kultusznak.

Enkit később Ea néven ismerhetjük. /1. Ea neve négy rovással/vonással volt írva, úgy tűnik az ő szent száma a négyszer tíz, azaz negyven volt./ 2. Kikövetkeztethető az egyik szövegből, hogy őt tekintették - legalábbis egy időszakban - a rangsorban a negyediknek a Nagy Istenek között. / 3. Feltehető volt, hogy ő Enlil és
/4. Nammu istennő fia, az "ősi tenger". (Ez helytelen, Enlil Enki testvére - megj. a ford.)
5. Enki volt az egyik a sumér panteon első istenségei közül, akit az archeológusok azonosítottak, több mint 50 éve, /6. mint a Vizek Istenét, akinek a rendszeres jellemzői voltak a kilövellő, túlcsorduló váza és két patak halakkal. Enki figurája feltűnik sok hengerpecséten és más műemléken. /7. Ritkán állva - gyakrabban a trónján ülve - viseli a Nagy Istenek magas, szarvazott fejfedőjét.
/8 És gyakran tart a kezében egy jogart és egy gyűrűt, mint az isteni erő szimbólumait, amely a sumér művészetben megkülönbözteti az isteneket a halandóktól, de amely nem egy speciális jellemzője valamely istennek. /9. Az Ő speciális jellemzője egy szarvas állat, általában az ibex (kőszáli kecske) vagy hegyi kecske, amellyel gyakran ábrázolták együtt a halat. Néhány pecséten egy harmadik állat tűnik fel Enki jelenlétében, egy madár, amely úgy tűnik, hogy sas.
Később a hal és a kecske összevonódott egy lénnyé: a jól ismert hal-farkú kecskefejű szimbólum, a Capricorn, Ea szimbóluma, amelyet már régóta a Zodiákus Bak jegyeként ismernek./10.

Sok író kérdezte már: a Vizek Istenének neve miért Enki, amikor az azt jelenti, hogy a "Földek Ura"?
Frankfort így válaszolt: Dél-Mezopotámia mocsárjaiban a föld és a víz annyira alaposan összekeveredett, hogy lényegében ugyanannak tűnnek./11. Nem tudunk egyetérteni: a föld és a víz ellentétben kellett, hogy álljanak a primitív mezopotámiai gondolkodásmódban. De a "Ki" nem csak földet jelentett, hanem magát a bolygót, a Földet is, így feltételezhetjük, hogy Enki volt a Föld Ura.
A három állat, amit Enki körül láthatunk - a hal, a madár és a kecske - jól szimbolizálhatja az állatvilág egészét - mindent, ami repül, úszik vagy fut. A víz pedig alapvető szimbóluma az életnek.
A sumér teremtéstörténetek nyílt szimbolikája világossá teszi, hogy Enki Atyát tekintették a teremtőnek és a
növények különleges apjának is, amiket sok istennő gondozott./ 12. Végül az istennők ösztönözték Enkit, hogy teremtsen embert, amit meg is tett - embert formált "agyagból", hogy szolgálják az isteneket. /13.
(Ez nem egészen így volt valójában, de erről majd később - megj. a ford.)
Így, az ember létezésért felelős lévén, Enkiről természetesen feltételezték, hogy sokkal több érdeklődést mutat a teremtményei iránt, mint más isten. Enki szervezte, alakította az embereket és sorsokat rendelt nekik.
/14 Megtanította az embereket a földművelésre, állattenyésztésre. Ő adott az emberiségnek "kenyeret".
Ő írta a civilizáció összes alapvető törvényét agyagtáblákra.
Ezeket Enki templomában tartották Eriduban. Ő volt a bölcsesség, a gyógyítás és minden mágia istene. Veszélyben Ő volt mindig a segítő. Megmentette az emberiséget az özönvíztől azáltal, hogy titokban utasította Ut-Napistimet (belőle hozták létre a zsidó Noé karaktert), hogy  építsen egy bárkát, amelyben túlélhette.

Ez a történet, annyira emlékeztet a bibliai történetre, arra késztetett néhány korai írót, hogy azt higgyék,
hogy az erősen körülrajzolt négyzet, amelyben Ea alakja néha feltűnik, az maga a bárka./15. Később úgy vélték, ez a négyzet szimbolizálja Ea otthonát a vizek mélységében./16.

Lehetséges, hogy a négyzet, amely körülveszi Ea-t, vagy amelyen ő ül, a világ szimbóluma, amely a sumér
gondolkodásban négyszögletű volt./17.
A négyzet néha egyenlőszárú kereszttel van jelölve, ez egy olyan jel, ami a 40-es számhoz kapcsolódik.

Gyakran látunk egy vagy két gigantikus kapuőrzőt is /19 Ea trónjánál /, őket ikreknek hívták.

Enkit sok néven ismerhettük/22 egyik volt a Dara-Mah, "A Nagy Szarvas"/23.
Enki ezen minőségéről számos magyarázatot olvashatunk./24. Ez a név valószínűleg asztrológiai eredetű,
ami kapcsolódik az ő jóindulatú tevékenységeihez, mint a "segítője a Napnak", az unokaöccsének, akit felszabadít naponta a hegyi sírjából.



Úgy tűnik, a Zodiákus volt a témája a sumér korai elméleteknek - talán pre-sumér asztrológusoknak.
A Közel-Kelet korai művészetében mindenhol szarvas állatokat találunk - őzet, szarvast, kecskét - akik a szarvaik között hordják a Napkorongot vagy a szimbólumát, ami lehet egy négyzet, vagy egyenlőszárú kereszt vagy épp egy nap-madár, mint a sas./25.

Amikor a Nap feltűnik a mennyei szarvas szarvai között - téli napforduló - a tél elmúlik, a Nap visszanyeri
korábbi erejét, a nappalok egyre hosszabbak, egy új ciklus, új év kezdődik. A korongnak vagy a madárnak a szarvak közt a Nagy Szarvast kellet jelképeznie aki visszahozza a Napot a szarvai között./27.

A téli sötétség megsemmisítése és a Nap visszaszerzése kellett, hogy jelentse a lehető legnagyobb szolgálatot egy többé-kevésbé primitív emberi társadalomnak. Nem csoda, hogy a jótevő kultusza fennmaradt ilyen sokáig.

Az emberiség segítése hagyományos volt Ea családjában. A fia, Dumuzi - később, mint Tammuz ismerhetjük, majd még később, mint Adonis-t - volt a "pásztor-isten" aki meghalt, de visszatért
az életbe, épp úgy, mint a növények.
Ennek az istennek a jelzője SABA volt (pásztor-herceg), amely emlékeztet a Csaba névre, aki a magyar
legendák hercege, a halhatatlan hős, aki mindig visszatért, hogy segítsen az emberein. Az ő növényének nagy
ereje volt, minden sebet begyógyított, valószínű kapcsolódhat az örökzöld Életfához is, ami Tammuz szimbóluma.

Két magyar krónika is megőrzött egy nevet, amit az ősi pogány vallásból vettek: DAMACSEK isten nevét. Ez egyértelműen megfelel DUMUZI névnek. Miután a magyarokat áttérítették a kereszténységre, a legtöbb legendát, amely összegyűjtötte az ősapák Magi vallását, kiselejtezték. Mégis, Csaba története túlélte.
Csaba figuráját átcsempészték a mitológiából a történelembe, középkori krónikás írók, racionalizálták a
fogalmat: "a nagy uralkodó fia" és azt írták, hogy Csaba Atilla, a hunok királyának fia volt.
Mi azokból a krónikákból úgy tudjuk, hogy az igazi hunok Csaba köré gyűltek, aki megmentett egy kis csoportot, amikor majdnem mindnyájukat megölték, és biztonságosan elvezette őket és megkísérelte felkészíteni őket Pannónia visszahódítására. Árpádról, a magyar honfoglalás történelmi figurájáról a 9. században, úgy tartják, hogy a legendás Csaba leszármazottja.

Az is lehetséges, hogy ellentétben az apjával, Dar-Mah-val, a Nagy Szarvassal, Sabara gondoltak úgy, mint
a Kis Szarvas vagy kecske, amely úgy hangozhatott, mint a "Dar-Ge". Ez megmagyarázhatná a későbbi istenneveket a Közel-Keleten, mint a Tarku, Targitaos (aki a szkíták őse) és végső soron a TURK illetve a TURAN neveket is, ez lett később a föld, amit az Északi Égbolt borít, A Bak ege, szemben IRAN-nal, amit a déli ég borít (UR-AN), az Oroszlán ege. A kassziták egyik pecsétjén - egy kevéssé ismert nép, de sok grafikus ötletük és szimbólumuk közös a korai sumérokkal - gyakran láthatunk egy istenséget, aki lehet Ea, vagy talán valószínűbb, hogy Marduk, Ea fia. Ezeken a pecséteken a kasszita kereszt jelenik meg gyakran./28. Szintén láthatjuk a hegyi népek művészetében, Mezopotámia szomszédságában, szarvas állatokat, akik az Életfát védik.

A sumér gondolkodás mélyen hatott a görög gondolkodásra. Vajon EA kultuszának lehetett-e valamilyen köze Thales ideájához, ahhoz, hogy minden dolog első oka a víz. Nem lehet, hogy EA neve hatott az EU szó használatára, ami azt jelenti, hogy "jó" ? Lehet, hogy EA-nak van valami köze a későbbi EU-piter fogalmához?

Távol a térben és az időben, egy kígyó kultusz vagy egy fa kultusz jelzője EA és a családja néhány kultuszának. /29 De a legrendíthetetlenebb túlélő úgy tűnik a szarvas-kultusz.

Sőt, a kelta istenség, Cernunnos, akit Phyllis Pray Bober ügyesen körülírt, egyike lehet Ea (Enki) későbbi
manifesztációinak./30. Ő a vizek istene, mint Ea, szarvakat és nyakéket visel, mint a  sumér istenek,
illetve egy szarvas-kígyó kíséretében látható, amely valószínűleg Ea szarvas halának egy variánsa.
( Ea patakjai, ha hanyagul rajzolják, könnyen összetéveszthetőek kígyókkal).

Azonban a kelták bizonyára nem az utolsó hordozói a mezopotámiai tradícióknak Nyugat felé...

Róma hanyatlásának idejében, a keleti kultuszok között, amik betörtek a birodalomba, ott kellett hogy legyen az isteni szarvas kultusza, illetve az isteni bika kultusza. A korai kereszténység Rómában mélyen gyökerezettnek találta az Újév illetve a téli napforduló ünneplésének babilóniai szokását, ahol zöld füzérekkel, étellel, itallal, zenével, tánccal, ajándékokkal ünnepeltek és szarvas illetve bika álarcokban játszották el a mennyei drámát.
A szokás egész Európában népszerű maradt. Egy sor dokumentumunk van a negyedik századtól a kilencedik századig, melyekben az egyházi hatóságok sok országban megtiltották az embereknek, hogy bármi közük legyen ezekhez a pogány gyakorlatokhoz./31.
Vehemensen elítélték az évszázadok alatt, az eredetileg jóságos szarvas istenség ördöggé változott az emberek elméjében, szarvakkal és hasított patákkal. Ezért tűnt fel a diabolikus szarvas lény, aki a követőit pusztulásba viszi, később az európai folklórban. Ilyen a finn szarvasa Hiisi-nek./32. (Magyarul IZ -> IZ-ten !!!)

Egy korábbi tanulmányban/33 próbáltam elmagyarázni, hogy a kilencedik században a magyarok hogyan tudták magukkal hozni a babilóniai tradíciók bőségét és a rendületlenül megőrzött hieratikus nyelvét a Magiknak (Magians -> Magy-ari)

Úgy tűnik, hogy szintén magukkal hozták a jóságos szarvas istenség kultuszát is. A krónikák állítják, hogy a magyarok nyugatra vándorlását egy fehér szarvas vezette.
Valamiféle rejtélyes nemzeti tradíciók értelme szerint, a magyarok Nagy Anyja megtermékenyül a Szent Nászban az isteni sastól (Ea sasa). Az ő neve Emese. A megfelelő sumér szó Emes, Deimel szerint, Emese Ea papnője./34. Álmodik a jövőről: egy hatalmas folyóról, ami méhéből ered, és amely idegen földön terebélyesedik ki.../35 Ilyen Szent Nász van illusztrálva egy bulgár-török eredetű arany edényen is. Még a Dara-Mah név nyomait is megtaláljuk./36 (Hasonló mítosz szintén található a médeknél is az új dinasztia eljöveteléről.)

Az istenséget, akire ezek a jelek mutatnak, úgy tűnik rendszeresen ünnepelték Karácsony ünnepén.
(Valójában téli napforduló!) Etimológiája tisztázatlan. Úgy tűnik megőrződött az első szótagjában a sumér
GAR, ami azt jelenti "forduló".(Karacsony eredeztethető még a január hónap szkíta nevéből.)

Körülbelül 50 évvel ezelőtt egy speciális etnográfiai felmérés felfedte Magyarország 179 falujában,
amelyek megtartották a "Reg" /37 illetve a "Regös" hagyományát. (pogány ünnepe az Újévnek,
dal formában a "Rig" azt jelenti, "beszéd" a sumérban.) Sebestyén Gy. összegyűjtötte és nyilvánosságra
hozta egy kötetben minden változatát a "Reg" (regös) szertartásoknak és daloknak; egy második kötetben írt egy tanulmányt a szokás valószínű eredetéről és az európai analógiáiról./38. A lényege ennek a szokásnak,
hogy Karácsony illetve Újév estéjén/39 éneklő emberek csoportja megy házról házra a faluban, furcsa jelmezekbe vagy állatbőrbe öltözve, gyakran feketére festett arccal. Dobokat, pálcákat láncokkal illetve más speciális hangszereket vittek magukkal, amit megcsörgettek minden vers végén, amit énekeltek.

Engedélyt kértek, hogy beléphessenek a házakba, és ha beengedték őket, folytatták a dalaikat, amellyel
tudtul adták, hogy Isten leszállt a házra, ételekkel és italokkal terített asztalt hozott nagy fény közepette:
itt az idő az ünneplésre! A legtöbb dal egy csodálatos, fiatal szarvasról szólt, aki a felhőkből érkezik és a
fényes szarvai között hordozza a Napot. Egy dalban feltűnik egy tó, ami tele van halakkal és a tó közepén egy kerek sziget emelkedik ki /40, a csodás szarvas leszáll rá. Néhány változatban, a szarvas beszél; megkéri Szent István királyt (a pogány hagyományok irtóját), hogy ne vadássza le, mert ő nem egy vadállat, nem egy
ördög, hanem az Úristen (Jóisten) hírnöke!
Ezután, a legfontosabb része a dalnak egy sor áldás, amik kívánságok a család jólétéért, termékenységéért,
növényeikért, állataikért. Sok helyen az éneklők előkészítik a házasságokat; egy fiút és egy lány emlegetnek
együtt, akiknek össze kellene házasodni. A fiatalok ezt komolyan vették. Minden versszakot tánc, csörgetés és a  következő refrén változatai követték: EJ REU REJTEM! Ez a refrén, amelynek nincs jelentése a modern magyarok számára, fél évszázadon át többször is elemezve volt, sok feltételezést ajánlottak fel magyarázatként rá, egyik
sem volt kielégítő./41 A refrén talán egy mágikus formula: Ea varázsigéje. A dal végén, az énekesek úgymond díjat vetnek ki, elkérik a ház vagyonának a felét a ház gazdájától, míg az úrnőtől bőséges étel-ajándékokat
kérnek./42 Valójában megelégednek kisebb ajándékokkal, de a dal megőrizte az ősi papi követeléseket.
Ma a regös csoportok általában fiatal fiúk csapata, akik fenntartják ezt a régi hagyományt a begyűjthető
ajándékok kedvéért./43
De a regös név olyan professzionálisokra is mutat, akik egyszer már végezték a ceremóniát.

Sebestyén Gy. (helytelenül) hoz fel számos analógiát Lengyelország, Románia, illetve a dél-szláv országok
napforduló ünnepeiben. Miközben kifejezetten felismeri, hogy a központja a területnek, ahol ez a szokás még mindig él, Magyarország, Sebestyén azt hiszi, hogy a magyarok ezt Rómából örökölték, bonyolult módon,
feltételezett Avar-Szlovén Székely-Magyarokon át. Ez a magyarázat aligha elfogadható. az alapján, amit
tudunk a római és a nyugati szertartásokról, ezek csak halvány visszhangok voltak, maskarádés karneválok
a Zodiákus állatainak maszkjaiban. A magyar szertartás komoly vallási rítus volt - organikus termékenységi
mágia - és az igazi mezopotámiai nevén nevezték, amely csak Magyarországon maradt meg. Ez jóval teljesebb és erősebb változat volt, amely megérkezett Európába abban az időben, amikor a nyugati praktikák haldokoltak.
Nem Rómán keresztül jött, hanem egyenesen Keletről, mint a legutolsó tudatos rituálé a jóságos Nagy Szarvas tiszteletére. Keresztény papok folyamatos háborút indítottak a pogány hagyományok ellen és az "ördög fesztiváljának" nevezték Magyarországon és máshol is./47 Az ősi igaz teremtője az emberiségnek fokozatosan átváltozott a "pokol urává" az emberek elméjében.

Szarvasok és madarak népszerű témái maradtak a művészetnek. De a sumér DARAMAH, Enki neve csak a furcsa ördög-nevekben élt tovább/48 DOROMO, DUROMO, DROMO, mindenütt elkezdték használni Magyarországon is a "Sötétség Hercegének" jelölésére.

Ilyen vége lett a nagyszerű és ősi Fényhozónak. A dekoratív művészetekben azonban Ea szimbólumai örökké élnek. A szarvasok, akik őrzik az Életfát újra feltűnnek, de az emberek elfelejtették a jelentésüket.
Az isteni arc elrejtőzik, a virágok álcája mögött. Csak az éles szemek veszik észre a magyar ornamentumokban a kerek szemeit, a szemöldökét, és a szarvait a szarvas istennek. Ha megkérdezel egy magyar parasztasszonyt mit hímzett a párnahuzatára, azt fogja válaszolni: tulipánokat. De nézd meg jól és látni fogod a feltámadás ősi üzenetét, a Nagy Szarvas szarvait és köztük a győztes Nap korongját.

1. F.Lenormant szerint Ea neve "lakóházat" jelent. De a sumér elmében az "építeni" a teremtéshez kapcsolódott, azt jelentette "generálni", "létrehozni".
F.Delitzsh Sumerisches Glossar-jában Ea neve szintén jelent "folyót" a sumérban, mint a finnugor YU,YO és folyó -> FŐ-LYO -> fő folyó illetve FŐ JÓ, a legfőbb jó, a "JÓisten".

2. A. Diemel: Sumerisches Lexicon II. 3. N 925.

3. Noah Kramer zsidó sumerológus szerint Anu és Enlil is megelőzte Enki-t. Anu alakja nem valóságos,
valójában egy koncepció. A zsidó sumerológusok, akár csak Sitchin mindig elferdítették itt-ott a történeteket, jelentéseket. (a ford.)S. N. Kramer: Sumerian Mythology, Philadelphia, 1944, p. 63. (Sumér LIL név = Magyar LEL,LEHEL,LELEG..stb)

4.Kramer, op. cit. p. 63.

5. Kramer, op. cit. p. 70.

6. L. Heuzey: Le Sceau de Goudea. Revue d'Assyriologie, 1902, p.30.

7.Stephen Langdon: Semitic Mythology, p. 95, and L. Heuzey: Les Origines Orientales de l'Art, Paris, 1915, p. 156.

8. E. Douglas Van Buren: Symbols of the Gods in Mesopotamian Art. Annalecta Orientalia, Roma, 1945, p. 104.

9.Ibid. p. 155.

10. L. Heuzey: Le Sceau, de Goudea, p. 133.

11.H. Frankfort: Cylinder Seals, London, 1939, p. 122-23.

12. Kramer, op. cit. p. 57

13.Kramer, op. cit. p. 63.

14. Kramer, op. cit. p. 70.

15.L. Heuzey: Le Sceau de Goudea, p. 131.

16. Frankfort: op. cit. p. 123.

17. "A világ négy sarka" gyakran van említve. Örökölhettük ezt a koncepciót az iránytű négy égtájaiban, 
amely önkényes. Kapcsolatban van Ea trónjával, sokszor egy négyzet veszi körül és az egyenlőszárú kereszt 
jelét viseli, emlékezhetünk a négy vonásra, amit Delitzsch úgy olvasott, hogy NIG, ami annyit tesz, hogy 
"kincs", "birtok", ezt összekapcsolva az azonos írású GAR szóval ami azt jelenti "lenni" "vmivé válni" . Fossey a következő jelentéseket adja ennek a jelnek: "négy; hozni; helyezni". Diemel úgy olvassa, mint NINDA és úgy interpretálja, mint ami azt jelenti "négy" illetve "kenyér doboz". Ugyanezt a jelet magyarázza J.Dineley Prince, szerinte egy négyszögből, négyzetből evolválódott, és azt jelenti "épület". Prince úgy hiszi, hogy a jelnek két kiejtése van: GAR és NGA. Elmagyarázza, hogy egy majdnem azonos jel pedig azt jelenti: "körbevesz; teljesség" és GAAR-nak kell ejteni, de a jel neve NINDA. A NIG szót "lakhelynek" fordítja. R.Jestin pedig így fordítja a NIG-et : "birtoklás" "szerencse mindenben". (LeVerbe Sumerien, Paris, 1943.). Az ő szavai a GAR szóra: "bevezetés" , "beiktatás". Hozzá kell tennünk ezekhez az adatokhoz a NÉGY és a MINDEN magyar szavainkat, valamint a nevét Ea nagy ünnepének, amely téli napforduló, (ma Karácsony) és amely a GAR-A-SU-MU sumer szóból ered. Ez az adat a már bőséges szakirodalomhoz tartozik az ún "négy sarokról".

18. Sok évvel ezelőtt Lenormant úgy hitte, hogy a "hal-ember" Oannes azonos Enkivel.
(Lenormant: Chaldean Magic and Sorcery) Charles Virolleaud szintén így véli. (Legends de Babylone, Paris 1949.) 
Nekünk inkább azt kell hinnünk, hogy a két-arcú hírvivő és kapuőrző a híres Oannes vagyis inkább Janus a 
kezdetek istene. Január hónap kezdi az évet, a téli napforduló ünnepe után, Janus a hírvivője a Vizek istenének lehetett a prototípusa a későbbi Joannes-nek, aki vízzel keresztelt az Isten-ember előtt. Magyarországon a legutolsó pogány ellenállásnak a vezetőjét is Janus-nak hívták. (IA szintén egy magyar gyökérszó a folyó szavunkra)

19. Le. Sceau de Goudea, p. `33.

20. E. Douglas Van Buren: Symbols of the Gods, p. 46.

21. Talim jelentheti az ikreket vagy társakat. Frankfort, op. cit. p. 60. Ezek az "ikrek" lehettek a 
mennyei Ikrek. KUR szó a sumerban "őrző"-t jelent. /KUR - Ker Ub/ (Diemel, S. A., p. 147: Bewachung).

22. Lenormant HEA-nak olvasta a nevet. Enki-Ea neveiért nézzük meg Deimel: Akkád Sumér glosszárjait. 
Köztük van: Dingir Magur az "isteni kecske", NUDIMMUD azaz "teremtő", DINGIR KAR-RA-E és MUL GULA. A sumér időkben Enki, az akkád időkben pedig Ea volt az általában használt neve. Az összes korai kultúra birtokolta valamilyen formában a Vizek Istene illetve az Istenatya, Teremtő koncepciókat.

23. DARA, DAR, TAR szógyökerek benn voltak a szarvasfélék, kőszáli kecske, hegyi kecske, őz, szarvas, muflon sumér neveiben mind. Valójában általános kifejezés sok nyelvben a szarvas állatokra.

24. Az ibex, azaz kőszáli kecske másik neve talán AYALUM a babiloniban, még a héberben is megőrződött mint AYAL...Az asszír TURAKHU -t pedig Steinboch"-nak fordította Delitzsch. Ez az egyik neve Ea-nak.

25. Egy korai termékenység isten, akit imádtak, különböző jelzőkkel látták el mindenhol, mint pl. 
"oroszlánfejű sas" . Cf H. Frankfort: Early Dynastic Sculptured Mace-heads. A. Orientalia 1935, p. 105.

26. Mesopotamian Art in Cylinder Seals, N. Y. 1947.

27. Több anyag illusztrálja a kapcsolatot művészet és asztrológia közt, ezt mutatja be Prof. Willy Hartner 
egy tanulmányában: Early Traces of the Zodiac in the Near East. Chicago University. 1949.

28. 28.Bildwerk und Volkstrum Vorderasiens zur Hethiterzeit. Leipzig. 1934, p. 12.

29. Ea volt a mély, földalatti vizek istene. Vladimir Gergiev, a bulgár megfejtője a Mínoszi feliratoknak,
elmondja nekünk, hogy a "YA" volt a mínoszi szótag, amivel kifejezték azt, amit mi Delta betűnek neveznénk, és ami megfelel a latin IANUS-nak. (Inscriptions Minoennes Quasi Bilingues Annuaire de l'Universite de Sofia. 1950, p. 21). A bölcs állat, ami a nedves földalatti járatokban él, a kígyó. És ahogy már elmondták nekünk: Nyugat-Európa rejtélyes prehisztorikus kőépítményei változatlanul mindig azokon a helyeke találhatóak, ahol földalatti vízáramok találkoznak. (Charles Diot: Les Sourciers et les Monuments Megalithiques. Boug, 1935). 
Lenormant állította, hogy a kígyó volt az egyik legfontosabb princípiuma illetve egyik formája HEA-nak. 
(Chaldean Magic, p. 232). Ea kígyója úgy tűnik valahogy kötődik Marduk sárkányához. A sárkány a magyar folklórban gyakran SARKANY-KÍGYÓ, "dragon-snake", amit szintén gyakran társítottak az esővel, viharral és a termékenységgel is. (Valójában a kundalíni energiát jelenti - a ford.)

30.American Journal of Archeology, Vol. 55. N. 1.

31.Enumerated by Sebestyen, op. cit. p. 291-304.

33.Sumerian Affiliations, Washington, 1950.

34."e. Priesterin Ea's". Sum. Akk. Glossar, p. 92.

35. Ea neve el van rejtve az archaikus magyar "folyó" szavunkban: LYO - JO.
A 11. században megtiltották a magyaroknak, hogy ünnepeljenek folyóknál, patakoknál és fáknál. 
De a hit a víz termékenységi mágiájában megmaradt a modern időkig. Lásd: Húsvéti locsolkodás.

36. Konstantinos Porphyrogenetos, bizánci uralkodó és író, elbeszéli, hogy a 10.században egy fiatal magyar 
herceg meglátogatta Konstantinápolyt, Termatzous-nak hívták.

37. A magyar REG szó megfelel a sumér RIG szónak, ami azt jelenti, hogy "beszélni, elmondani". (Deimel, S.A. p.191. Sprechen), szintén megfelel az akkád RAGAHU szónak, (valamint lásd: szanszkrit RIg Veda).

38. Regös énekek, A regösök. Bp, 1902, Athenaeum.

39.A középkori évszázadokban az év december 25-én kezdődött, csak a 15.század végén lett a karácsony 
és az Újév külön választva.

Ea háza, Ea "hegye" is a vizekből emelkedett ki. (Falkenstein, op.p. 25.)

Az első szó: EJ vagy HEJ, ami egy felkiáltás, valójában EA vagy HEA nevét tartalmazza. A második szó 
REGÖ vagy REU azt jelenti: elmondani. A harmadik szó REJTEM, pedig a sumér RI szóhoz tartozik, ami azt jelenti, "védeni" - az UH pedig "mágia" - akkádul RUGHTU. A refrén jelentése: "Ea szavalata: védelmező mágia."

43. Néhány dalszöveg, kép, és leírás a ceremóniáról. A Magyarság Néprajza, Bp, 
1938. Egyetemi Nyomda p.357.

45. Egy csapat fiú ment ment körbe szarvas maszkokban. Etnográfiai publikációkban sokféle variációját 
találhatjuk meg van ennek a szokásnak.

(fordította: Yoo-ra)
--------------------------------------------------------------------------------------------

4 megjegyzés:

  1. nem tartozik a témához, csak szólok, hogy jobbra fönt az ajánlott oldalakra kattintottam. kb ötnél kijött a "404 error". ezek megszűntek vagy megszüntették őket? vagy az én gépem olyan szerverhez kapcsolódik, amelyik nem veszi az adást?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A zsidó cenzúra szüntette meg őket, legelőször a Nagy Szarvas c. írást angolul tartalmazó oldalt, miután észrevették, hogy elkezdtük mindenütt terjeszteni. Most már csak egy-két helyen van fenn ez az írás angolul, szerencsére az angol nyelvű blogunkon(hungaryansforsatan.wordpress.com) még megvan.
      Szándékosan fennhagyok halott linkeket is, mert ezek bizonyítják, hogy ott valami olyan volt, ami az ellenség számára káros, és ezért mielőbb el kellett távolíttatniuk, szokásukhoz híven.
      Egyes esetekben lehet használni a Google tárolt változatokat illetve a webarchive oldalt, ahol tárolt változatok formájában még megtalálni egyes weblapokat ill. oldalakat, amiket már eltávolíttattak.

      Törlés
  2. Nagyon erdekes és tanulságos volt !
    Köszönöm szépen !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök! Javaslom a keresztenysegleleplezese.wordpress.com oldalon található írásokat is!

      Törlés